Kannanotot ja lausunnot

7.10.2019

Julkisten- ja hyvinvointialojen liiton JHL:n, Sosiaali- ja terveystoimialalla toimivien yhdistyksien kannanotto Sosiaali-ja terveystoimialan 2020 talousarvioesitykseen

Helsingin kaupungin valtuuston jäsen,

alla meidän Julkisten- ja hyvinvointialojen liiton JHL:n, Sosiaali- ja terveystoimialalla toimivien yhdistyksien 2000 jäsenen kannanotto Sosiaali-ja terveystoimialan 2020 talousarvioesitykseen

Helsingin talous on kehittynyt suotuisasti edelleen ja on erittäin positiivinen, esim. vuoden 2018 tilinpäätös oli 387 M€ ylijäämäinen. Tämä on mahdollistanut kuntalaisten hyvinvoinnin parantamisen.

Toimialan oman toiminnan (sosiaali- ja terveyspalvelut) 2020 talousarvio korottuu 2019 talousarvioon verrattuna 46 M€:lla.

Palveluiden ja toimintojen kehittäminen sekä tämänhetkisen palvelun tason tuottaminen tulee olemaan haastavaa vuonna 2020, koska mm. 2019 budjettien ennustettuja ylityksiä ei ole huomioitu esityksessä (9/2019 oli 23M€.)

Myöskään uuden potilastietojärjestelmän (Apotti) käyttöön ottoon tarvittavien sijaishenkilöstön kustannuksia n.9M€ ei olla huomioitu talousarviossa.

”Toimialojen tulee varautua toiminnassaan kulloinkin voimassa oleviin virka- ja työehtosopimuksiin toimialojen talousarviokohtien määrärahojen puitteissa.”

Helsingin yhteisjärjestön JHL ry:n yhdistyksien mielestä talousarvioesityksessä ei ole varauduttu mm. tuleviin sopimusmuutoksien- (sote:ssa 1 % = n.5 M€:a) ja henkilöstön lomarahojen leikkausten palautumisien (sote:ssa n.6 M€:n) kustannuksiin. Niihin tulee varata talousarvioon erillisrahoitus. Kaupungin strategisena tavoitteena on tehdä jatkuvasti kaikki hieman paremmin, sen toteuttamiseksi tarvitaan motivoitunut ja sitoutunut henkilöstö. Henkilöstön rekrytoinnissa sekä sitouttamisessa suunniteltuihin muutoksiin on jo nyt haasteita. Ilman lisärahoitusta todennäköisesti tulevat palveluiden budjetoinnin ylitykset tullaan sopeuttamaan toimintojen kustannuksella sekä henkilöstön palkitsemisista varatuista rahoista, vaarantaen palvelustrategian lupaus olla: ”Maailman toimivin kaupunki”.

Me haluamme tehdä arvokkaaksi kokemaamme työmme hyvin, terveellisessä ja turvallisessa ympäristössä sosiaali- ja terveyspalveluissa, niin kotiin vietävissä palveluissa kuin asemilla ja laitoksissa. Antakaa meille mahdollisuus.

Julkisten-ja Hyvinvointialojen Liiton (JHL) yhdistykset

Lisätietoja: Sosiaali- ja terveystoimialan JHL:n Pääluottamusmiehet