Välinehuollon mahdollisesta liikkeenluovutuksesta HUS:n 7.9.2018

7.9.2018

Sosiaali- ja terveystoimialalla toimivien Julkisten- ja Hyvinvointialojen Liiton yhdistysten (JHL) kannanotto välinehuollon mahdollisestaliikkeenluovutuksesta HUS:n.

Sosiaali-ja terveystoimiala pystyy itse tuottamaan tarvittavan välinehuoltopalvelun kustannustehokkaammin ja luotettavasti asiakas- ja potilasturvallisen palvelun, niin sosiaali-ja terveyshuollon kuin avo-ja laitoshuollon asiakkaille. Oman välinehuollon toiminnan kehittäminen yhdessä ydintoimintojen kanssa tuottaa laadukasta ja nopeasti reagoivaa palvelua sekä neuvoo ja ohjaa tarvittaessa.

Henkilöstön työssäkäyntialueen laajentuessa merkittävästi sekä mahdollinen 3-vuorotyö ei tue työn sekä muun elämän yhteensovittamista.

Helsingin kaupungin ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin välinehuoltotoiminnan mahdollisen yhdistämisen valmistelussa ei ole järjestöjen mielestä osoittanut että siitä syntyisi kustannussäästöä.

HUS veloittaa Kaupunkia vuonna 2019 välinehuoltopalveluista vuosikorvauksena 4 557 880 €.

Yhdistysten näkemyksen mukaan, Kaupungin kustannukset ovat todellisuudessa vielä isommat, kun HUS:in kustannuksiin lasketaan mukaan:

*toimialalle edelleen jäävän toiminnan ja henkilöstön kustannukset n. 300.000 €.

*palkkaharmonisoinnin palkkakustannukset siirron toteutuessa vyörytetään tilaajalle (esim 100 henkilöä X 100€ X 12kk = 120.000€/vuodessa)

*kaupungille edelleen jäävä (VARHE) eläkevastuu.

*Toimintaa keskitettäessä Jorviin keväällä 2019 mm. Laakson ja Ruskeasuon välinehuoltotoiminnat sekä 4:n Suunten yksikön toiminnan lakkauttaminen keväällä 2019, tulee kasvattamaan välinehuollon  kuljetuskustannuksia.

*Siirron arvioitu säästö (226.00€) on suunniteltu käytettävän Suunterveydenhuollon instrumenttien lisähankintaan, turvaamaan sen toiminta.

*Yhdistymisen hyötynä mainittua Gemini toiminnan raportointijärjestelmän kustannukset jäisivät edelleen kaupungille.

Sosiaali-ja terveystoimialan välinehuollon tulosbudjetti 2017 oli 4 263 202 €.

Elokuu/18 ennustetoteuma vuodelle 2018 on 4.365.000€, ennustettu 300.000€ budjetin alitusta tämä jää toimialalle, siirron jälkeen ei.

HUS itse on ”kotouttanut” nykyisen välinehuoltonsa juuri Desiko-liikelaitoksesta Atek-ydintoimintaansa, toteuttaakseen järkevää toimintastrategiaa.

Toimialalla toimivien Julkisten- ja Hyvinvointialojen Liiton yhdistysten (JHL) mielestä välinehuolto tulee tuottaa jatkossakin Sosiaali- ja Terveystoimialalla omana tuotantona ja kehittää sitä.

Sosiaali-ja Terveystoimialan, Julkisten-ja Hyvinvointialojen Liiton (JHL) yhdistyksien puolesta

Jaana Syrjänen

Kai Suutari