Keskustelutilaisuus työturvallisuudesta 5.2.2015

Helsingin lastensuojelijat ry, JHL023 järjestämä keskustelutilaisuus työturvallisuudesta Helsingin kaupungin lastenkodeissa

Aika: 5.2.2015, klo 17.05- 19.30

Läsnä: Perhe- ja sosiaalipalveluiden vs. osastopäälikkö Kati Takala, Sisko Lounatvuori lastensuojelun johtaja, lastenkotitoiminnan päällikön Turpeisen sijaisena Sari Hämäläinen, lastensuojelupalvelujen päällikkö Anita Lindfors, 20 työntekijää (työntekijöitä seitsemästä eri laitoksesta sekä sosiaalityöntekijöitä ja avohuollon sekä perhehoidon työntekijöitä) , 6 sote-lautakunnan jäsentä (Maija Anttila, Vuorjoki Anna, Laura Nordström, Kati Juva, Vuorinen Markku,Hursti Rene), JHL: n sote - viraston pääluottamusmies ja kolme JHL: n toimitsijaa

1. JHL023 puheenjohtaja Tanja Pelttari avasi tilaisuuden. Tilaisuus päätettiin järjestää, koska vuoden 2014 aikana yhdistyksen suuntaan kuului paljon viestiä työturvallisuuskysymyksistä ja  kokemuksia väkivaltatilanteiden lisääntymisestä. Yhdistyksen ajatuksena oli saada samaan tilaan keskustelemaan työturvallisuudesta lastensuojelun työntekijöitä ja johtoa sekä sote - lautakunnan jäseniä .

2. Sisko Lounatvuori, Helsingin kaupungin lastensuojelun johtaja, aloitti puheenvuorollaan ja kertoi lastenkotien muutoshankkeista sekä tämän hetkisestä rakenteesta.  (liitteenä esitys).

Lastenkotitoiminnassa on ympärivuorokautisia laitospaikkoja 220 +39 asumisharjoittelu paikkaa. Lastenkoteja, Helsingin kaupungilla, on 7 ja näistä 2 sijaitsee Helsingin ulkopuolella.  Laitosten täyttöaste on ollut 90–94%.

Vuoden alusta lastensuojelussa on toiminut keskitetty asiakasohjaus joka ohjaa asiakkaat omiin ja ostopalveluina hankittaviin sijaishuoltopaikkoihin (laitoksia ja perheitä).

Tavoitteena on, ettei lasta siirretä laitoksesta toiseen, vaan hän saa tarvitsemansa hoidon ja avun juuri siinä laitoksessa mihin hänet on sijoitettu.  Erityisen huolenpidon jaksot toteutetaan omassa laitoksessa, on sitten kyse päihdeongelmasta tai mielenterveydenongelmasta.

Laitoksissa on sekä kuntouttavaa laitoshoitoa että vaativaa laitoshoitoa antavia osastoja. Henkilöstömitoitus on 1,1 kuntouttavalla osastolla ja 1,3 vaativaa hoitoa antavalla osastolla. Mitoitus lasketaan laitoskohtaisesti.

Tavoitteena on myös, että laitoksissa ei olisi alle 13 vuotiaita lapsia, vaan heille löytyisi sijaishuoltopaikka perheestä. Myöskään yli 18 vuotiaita ei olisi laitoksissa vaan he ovat jälkihuollon piirissä.

Sisko Lounatvuoren esityksen jälkeen käyntiin hyvää ja rakentavaa keskustelua mm.

·      Lukitsemiskäytännöt uudelleen arviointiin ->työntekijöiden turvallisuus ja lasten turvallisuus turvattava

·      Väkivalta- ja vaaratilanne ilmoitusten tekemisessä ja käsittelyssä vaihtelevaa käytäntöä, ei viitsitä tehdä kun ilmoitus ei johda mihinkään -> työsuojelu huolissaan sekä laitosten tilanteesta että siitä ettei ilmoituksia tehdä.

·      Erityisen huolenpidon ja tehostetun kuntoutuksen järjestämisestä osastoilla, kuinka varmistetaan muiden lasten normaali arki?

·      Perhetyön merkityksestä laitossijoituksessa olevien lasten kohdalla

·      Hyvä hoito perustuu luottamukselliseen suhteeseen, jossa oleellista on pysyvät aikuiset, pidetyt lupaukset sekä käytettävissä oleva yhteinen aika

3. Mikko Ketvell, JHL023 hallituksen jäsen, kertoi jäsenille tehdyn kyselyn Oletko kohdannut väkivaltaa työssäsi? tulokset. (liitteenä yhteenveto). Huomioitavaa on, että kysely ei tavoittanut kaikkia lastensuojelussa työskenteleviä jäseniä tai osa vastanneista on jo siirtynyt pois lastenkotityöstä

Keskustelua aiheesta käytiin mm seuraavista asioista:

·      Miksi työntekijät eivät kirjaa kaikkia vaaratilanteita, muulla tavalla ei saada näkyväksi tilanteita

·      Samoissa laitoksissa vuodesta toiseen samat ongelmat, missä vika kun ei muutoksia saada aikaiseksi. Onko ero turvallisuuskulttuurissa ja hoitokulttuurissa…vai missä??

·      Turvallisuusasioissa on menty myös eteenpäin; hälytysjärjestelmät, pleksilasit, ohjeet, ennakoinnit, joustavuus työvuoroissa, oppiminen tilanteista, mutta tilojen rakenteissa on edelleen turvallisuutta heikentäviä tekijöitä, esim. ovien lukitukset, eristyshuoneen sijainti toisessa rakennuksessa

·      Työsuojelu toi puheenvuorossa esille, että he ovat huolissaan lastenkotien turvallisuustilanteesta

·      Työsuojelu on mukana yhteistoimintajärjestelmissä, kantaa otetaan rakenteellisiin ei sisällöllisiin asioihin.

4. Mika Honkalammi kertoi kokemuksia omasta työstään laitoksessa ja kokemuksiaan väkivallan ennalta ehkäisystä, kouluttajan näkökulmasta

·      Lapset tulevat myöhään avun piiriin ja työskentelyaika on lyhentynyt, luottamussuhteen rakentaminen on vaikeampaa.

·      Yksin tehtävä työ on kuormittavaa ja uhkatilanteissa yksin vuorossa oleminen saattaa olla vaarallista. Vaaratilanteita syntyy myös muille lapsille, silloin kun työntekijä on yksin vuorossa ja joutuu väkivallan kohteeksi->työntekijä ei pysty turvaamaan muiden lasten oloa osastolla uhka-ja väkivaltatilanteissa.

·      Mitoitusten tulisi olla aitoja, osastokohtaisia. Tällä hetkellä mitoitus lasketaan laitoskohtaisesti ja osaston lähiesimies lasketaan 100%:sti hoitotyöhön mukaan.

·      Ovien lukitusjärjestelmiin on varattu määräraha, mutta vielä on epäselvää saadaanko lukitus lain mukaan tehdä

·      Tilaisuuden lopussa esitettiin ajatus vakinaisten varahenkilöiden käytöstä myös lastensuojelun sijaishuollossa

Haluatko äänesi kuuluville?

Tule keskustelemaan lastensuojelun tilasta 5.2.2015!

Tervetuloa Helsingin lastensuojelijat ry:n järjestämään keskustelutilaisuuteen, joka

järjestetään torstaina 5.2.2015 klo 17 alkaen JHL-talolla (Sörnäisten rantatie 23).

Tilaisuus on avoin kaikille lastensuojelun työntekijöille.

Tilaisuuteen ovat tulossa sosiaali- ja terveysviraston lastensuojelun linjajohto,

sosiaali- ja terveyslautakunnan valtuutettuja ja lastensuojelun työntekijöitä.

JHL23, Helsingin Lastensuojelijat ry, järjestää tilaisuuden, jotta lastensuojelun

työntekijöillä on mahdollisuus avoimeen keskusteluun linjajohdon ja lautakunnan

jäsenten kanssa. Aiheina mm. jatkuvien muutosten vaikutukset työturvallisuuteen ja

työssä jaksamiseen ja sen kautta sijoitettuihin lapsiin.

Nyt on mahdollisuus osallistua keskusteluun ja saada työntekijöiden sekä lasten

ääni kuuluville!