8.10.2018

Syksyn satoa pääluottamusmiesten silmin                                                                                         8.10.2018

Tervehdys

On kausia kun tuntuu ettei mikään mene niin kuin toivoisi, vuoden 2018 syksy on semmoinen. Duunarin yksi tärkeimmistä motivaattoreista on palkka. Valtakunnallisissa työmarkkina neuvotteluissa sovittiin että liksa nousee 1.2% 1.1.2019, vaan ei kaikilla. Työnantajalle annettiin palikat käteen jakaa se niille joiden se katsoi ansaitsevan. Meidän Helsingin yhteisjärjestö olisi halunnut jakaa sitä oikeudenmukaisemmin.

Tuntuu ettei syksyä ilman mielenilmaisua, nytkin edelleen jatkuu ylityö- ja vuoronvaihtokielto ”toistaiseksi”. Itse olen ihmetellyt järjestöjen välistä yhteistyötä Sosiaali-ja terveysalalla sen aikana, ensin muut ja sitten me. Perusteluna olen saanut ”muiden järjestöjen irtiottoja!” Kyllä tällä tavalla toimiminen sotkee henkilöstön kokonaan, mitä järkee?  Seuraakohan kukaan kiellon vaikutusta, toivoisin kentältä viestiä toteutumisesta.

Liikkeenluovutukset ja niiden käsittelyyn vaikuttaminen poliittisessa päätöksenteossa ovat aina haastavia, omana toimintana tuottaminen ja sen puolustaminen vankoillakin perusteilla ei kiinnosta jostain syystä poliittisia päätöksentekijöitä puoluekannasta riippumatta. Onneksi valtakunnallinen maakunta- ja sote-ratkaisu tuntuu kiinnostavan Helsingin ylintä johtoa ja sen kautta valtuustoryhmiä. Mutta jotain on tulossa varmasti joskus.

Jostain syystä edunvalvonta ja työnantaja nukkuivat ”ruususen unta” KVTES-sopimuksen epäpätevyys muutoksen tullessa voimaan 2012 alkaen. Hitaasti onneksi asiaa ollaan korjaamassa.

Toimialan tuleva talousarvio julkaistaan 10.10 klo 10. Poliitikot pääsevät käsittelemään sitä heti 11.10. Ensimmäinen versio elokuussa, ei luvannut kuntalaisille hyvää eikä myöskään toimialan henkilöstön palkitsemisille. Ei myöskään 2018 tulospalkkion saanti näytä varmalta, jos poliitikot eivät järjestä ylimäärästä keskitettyä tuloksellista kertaerää.

Joka tapauksessa meidän ja yhdistyksien tehtävä jatkossakin on pyrkiä vaikuttamaan jäsenistön oikeudenmukaisemman ansiokehityksen parempien työolojen sekä palvelujen puolesta. Pitäkää meidät liikkeessä, niin emme sammaloidu.

Kaitsu ja Jaana

toimialan pääluottamusmiehet